WSPÓLNIE SPROSTAĆ WYZWANIOM PRZYSZŁOŚCI
Poniedziałek, Marzec 30, 2020, 22:04

Pandemia na pewno zmieni życie wszystkich, bo jest rodzajem rozregulowania codzienności, ale w każdym wypadku będzie to wyglądać nieco inaczej” – mówi w wywiadzie w Gazecie Wyborczej prof. Marek Krajewski z Wydziału Socjologii UAM. I dodaje „Irytuje mnie dopatrywanie się w tym kryzysie dobrych stron. Że to jest czas na refleksję, na wyhamowanie, na zmniejszenie konsumpcji”. Dziś nasi uniwersyteccy socjologowie badają zachowania Polaków podczas pandemii. Interesuje ich przede wszystkim to, „jak pandemia przeorganizowała nasze życie codzienne i jak w naszych domach radzimy sobie z wywołaną przez nią zmianą”.

Nowe wyzwania, przed którymi stajemy codziennie, narastająca niepewność oraz pesymistyczna wizja przyszłości, tej bliskiej, ale także tej dalszej na pewno zmienią nasze życie. Jak więc będą w tej post-pandemicznej rzeczywistości funkcjonować uniwersytety, jakie będą priorytety naszego uniwersyteckiego funkcjonowania, wreszcie w jaki sposób uniwersytety powinny się włączać w służbę społeczeństwu?

Czy to nie czas, aby zacząć mówić o powinności uniwersytetu i ludzi uniwersytetu, kiedy poturbowany świat będzie zmierzał do normalności?
Profesor uniwersytetu w hierarchii zawodów według poważania społecznego ciągle zajmuje wysokie miejsce. Uniwersytety, pomimo inflacji wartości wykształcenia akademickiego, nadal cieszą się społecznym uznaniem i prestiżem. Należy to wykorzystać i wyjść na przeciw. Społeczeństwo potrzebuje dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek nowoczesnych uniwersytetów, potrzebuje badań naukowych i innowacji, które przyczynią się do ochrony ludzi i środowiska, badań prowadzonych ponad granicami krajów i dyscyplin naukowych, odpowiadających na pojawiające się globalne wyzwania. Społeczeństwo potrzebuje badań w zakresie nauk społecznych i humanistycznych niezbędnych w rozumieniu złożoności świata i w poszukiwaniu rozwiązań problemów społecznych. Społeczeństwo potrzebuje pogłębionej edukacji humanistycznej, która stanowi fundament naszej tożsamości, niezależnie od jej aspektów utylitarnych. Bo jak polemizował ks. prof. Michał Heller z ks. prof. Józefem Tischnerem " Dramat rozgrywa się na scenie, ale scena nie bierze w nim bezpośredniego udziału. Scenę tworzą nauki przyrodnicze, ale nie uczestniczy ona w dramacie”.
 
 


Copyright ©2020 Ryszard Naskręcki, All Rights Reserved
 
Kontakt: ryszard.naskrecki@amu.edu.pl
: 52918
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem